بهبود امنیت کد با SonarQube: راهی به سوی نرم‌افزارهای امن و قابل اعتماد

 

 

امنیت کد برای موفقیت کسب و کار حیاتی است. سونار سازمان ها را قادر می سازد تا رویکردی شیفت به چپ را اتخاذ کنند و امنیت را به صورت یکپارچه در مراحل اولیه توسعه نرم افزار در راستای دستورالعمل های NIST Secure Software Development Framework (SSDF) ادغام کنند.

 

 

 

 

چالش های امنیت کد

 

سازمان‌ها تلاش می‌کنند تا از پایگاه کد خود در برابر خطرات محافظت کنند، اما اغلب، تمرکز بر امنیت کد به جای سرمایه‌گذاری اولیه در شیوه‌های طراحی ایمن، بعداً در چرخه عمر توسعه ظاهر می‌شود. این رویکرد رایج نه تنها خطرات تجاری را افزایش می دهد، بلکه هزینه های تعمیر و نگهداری و تعمیر را نیز افزایش می دهد. با به تأخیر انداختن ادغام اولیه اقدامات امنیتی کد، بار قابل توجهی بر دوش تیم های توسعه قرار می گیرد تا به صورت ماسبق با مسائل امنیتی مقابله کنند، که به نوبه خود می تواند تحویل پروژه را به طور قابل توجهی با تاخیر مواجه کند. این تمرکز امنیتی تاخیری، تلاش‌ها برای ارتقای وضعیت امنیتی را تضعیف می‌کند و منجر به نرم‌افزاری می‌شود که ممکن است نیازهای عملکردی را برآورده کند، اما در جنبه‌های حیاتی امنیت و کیفیت کلی کوتاهی می‌کند.

 

 

 

 

رویکرد مناسب برای کد امن

سازمان ها به تغییراتی در رویکرد امنیتی خود به همراه ابزارهای مناسب نیاز دارند که به طور فعال امنیت را با شیوه های طراحی از مراحل اولیه چرخه عمر توسعه نرم افزار (SDLC) یکپارچه می کند. رویکرد شیفت به چپ، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا با شناسایی و کاهش آسیب‌پذیری‌های امنیتی در اوایل فرآیند توسعه کد، نرم‌افزار امن‌تری توسعه دهند. این تضمین می کند که نرم افزار نه تنها با معیارهای خاص تعیین شده توسط سازمان مطابقت دارد، بلکه با استانداردهای کدگذاری ایمن مانند چارچوب توسعه نرم افزار ایمن NIST (SSDF) مطابقت دارد. با ارائه یک رویکرد و ابزار متمرکز بر توسعه‌دهنده که با بهترین شیوه‌های NIST SSDF مطابقت دارد، سازمان‌ها می‌توانند وضعیت امنیتی خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند.

نقص امنیتی شناسایی شده توسط Sonar یک راه حل پیشنهادی ارائه شده است.

 

 

راه حل و مزایا

 

سونار چرخه عمر توسعه شما را ایمن می کند

برای دستیابی به نتایج مثبت، نرم افزار قوی، ایمن و قابل اعتماد که با کارایی بیشتر، کاهش ریسک و هزینه کمتر به دست می آید، تشخیص زودهنگام آسیب پذیری ها بسیار مهم است. یک استراتژی شیفت چپ زمانی موفق است که به طور یکپارچه در جریان کار توسعه موجود ادغام شود بدون اینکه باری بر دوش توسعه دهندگان باشد.

 

راه حل های سونار متشکل از SonarQube و SonarCloud که در خط لوله یکپارچه سازی پیوسته (CI) در کنار SonarLint در ویرایشگر برنامه نویس در حال توسعه هستند، ادغام شده اند، تجزیه و تحلیل استاتیک و بررسی خودکار کد را برای یافتن و تصحیح همه انواع مشکلات قبل از انتشار کد برای هر تولیدی انجام دهید. محیط دستورالعمل‌های SSDF قویاً از شیوه‌های کدگذاری ایمن حمایت می‌کنند که رویه‌ها و ابزارهایی را برای تشخیص زودهنگام و کامل مسائل – از جمله بررسی خودکار و انسانی مسائل مربوط به آسیب‌پذیری‌ها و بررسی‌های انطباق، همسو با استانداردهای سازمان، در بر می‌گیرد. Sonar این بررسی‌ها و بازخوردهای بلادرنگ را به تیم‌های توسعه ارائه می‌دهد تا بتوانند مسائل را در هر مرحله از SDLC بررسی، درک و اصلاح کنند.

 

 

تحلیل جامع

 

Sonar آسیب پذیری های امنیتی را در بیش از 30 زبان برنامه نویسی، چارچوب ها و فناوری های زیرساخت شناسایی می کند. قابلیت‌های تحلیل امنیتی جامع آن طیف گسترده‌ای از نگرانی‌های امنیتی را آشکار می‌کند، از آسیب‌پذیری‌های تزریق SQL و حملات اسکریپت بین سایتی (XSS) گرفته تا سرریزهای بافر، مشکلات احراز هویت، پیکربندی‌های اشتباه IaC و شناسایی اسرار ابری.

با استفاده از یک موتور تجزیه و تحلیل بسیار دقیق، با نرخ مثبت واقعی (TPR) بیش از 90٪، Sonar دارای بیش از 5000 قانون تجزیه و تحلیل استاتیک است که هم کیفیت و هم مسائل امنیتی مربوط به سازگاری، هدفمندی، سازگاری و مسئولیت کد را آشکار می کند.

 

 

فراتر از مسائل امنیتی

 

رویکرد Sonar به کد امن فراتر از شناسایی آسیب‌پذیری‌های امنیتی است. این یک رویکرد جامع است که قابلیت نگهداری، قابلیت اطمینان، پیچیدگی شناختی، مسائل مربوط به عملکرد و سایر نقاط ضعف کدگذاری را که به طور بالقوه می تواند آسیب پذیری های امنیتی ایجاد کند، ارزیابی می کند.

 

مسائلی که قابلیت نگهداری و قابلیت اطمینان کد را به خطر می اندازند فقط نگرانی های کیفیت نیستند، بلکه خطرات قابل توجهی را برای چارچوب امنیتی یک سازمان ایجاد می کنند. به عنوان مثال، کدی که با اشکالات، ناکارآمدی عملکرد یا عبارات منظم معیوب مواجه است، نه تنها عملکرد سیستم را کاهش می دهد، بلکه در معرض سوء استفاده های مخرب مانند حملات Denial of Service (DoS) قرار می گیرد که ثبات و امنیت سیستم را به خطر می اندازد. این رویکرد جامع بر اهمیت پرداختن به تمام جنبه‌های کیفیت کد برای محافظت مؤثر در برابر تهدیدات امنیتی تأکید می‌کند.

 

 

تشخیص زودهنگام آسیب پذیری های امنیتی

 

ابزارهای Sonar به طور یکپارچه در چرخه عمر توسعه نرم افزار شما، از IDE گرفته تا خط لوله CI/CD، ادغام می شوند. Sonar با ارائه بازخورد توسعه‌دهنده‌محور در زمان واقعی، تضمین می‌کند که امنیت به یک عنصر جدایی‌ناپذیر و در عین حال غیرقابل نفوذ در سراسر فرآیند توسعه شما تبدیل می‌شود.

 

 

انطباق با استانداردهای نظارتی

 

دستورالعمل‌های امنیتی سونار مطابق با چارچوب توسعه نرم‌افزار ایمن موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) (SSDF)، از استانداردهای امنیتی و نظارتی مورد نیاز از جمله استاندارد امنیت داده‌های صنعت کارت پرداخت (PCI DSS)، CWE، استانداردهای تأیید امنیت برنامه OWASP ( ASVS) و OWASP 10 با گزارش جامع که نیاز حسابرسان امنیتی را برآورده می کند.

 

 

ویژگی های کلیدی برای امنیت کد

 

سونار کد امن سرتاسر را از توسعه اولیه تا انتشار، با حفظ استانداردهای ثابت برای امنیت و کیفیت در سراسر خط لوله توسعه تضمین می‌کند.

 

 

تجزیه و تحلیل عمیق تر SAST

 

قابلیت‌های پیشرفته SAST Sonar آسیب‌پذیری‌های پنهان در کد برنامه را آشکار می‌کند – به‌ویژه شناسایی مشکلات امنیتی در کد کاربر که ممکن است از کتابخانه‌های منبع باز شخص ثالث ناشی شود. این ویژگی منحصربه‌فرد ردیابی جریان داده‌ها را در داخل و خارج از کتابخانه‌ها امکان‌پذیر می‌سازد و به طور مؤثر آسیب‌پذیری‌های امنیتی عمیقاً پنهانی را که ابزارهای دیگر قادر به شناسایی آن‌ها نیستند، آشکار می‌کند.

 

 

کشف اسرار

 

سونار در شناسایی طیفی از مشکلات کد در بیش از 30 زبان برتر است. با استفاده از عبارات منظم و تحلیل معنایی، در تشخیص اسرار در کد منبع تخصص دارد. یکپارچه‌سازی IDE SonarLint کد را در زمان واقعی اسکن می‌کند و از رسیدن اسرار به مخازن جلوگیری می‌کند، که توسط SonarQube و SonarCloud تکمیل می‌شود که مخزن و خط لوله CI/CD شما را ایمن می‌کنند.

 

 

گزارش های امنیتی

 

گزارش‌های امنیتی Sonar نمای روشنی از انطباق کد با استانداردهایی مانند OWASP Top 10، ASVS 4.0 و CWE Top 25 ارائه می‌دهند. این گزارش‌ها دیدگاهی از موقعیت یک پروژه در مقایسه با رایج‌ترین اشتباهات ارائه می‌دهند. آنها همچنین انطباق مقررات و مدیریت آسیب‌پذیری را تسهیل می‌کنند و بین رفع آسیب‌پذیری و بررسی هات‌اسپات امنیتی در هر دو سطح پروژه و نمونه کارها تمایز قائل می‌شوند.

 

 

سونار به همه توسعه دهندگان ما می آموزد که بهتر، سریعتر و ایمن تر کد بنویسند. از رسیدن اشکالات به شاخه اصلی جلوگیری می کند.

 

 

شما میتوانید نسخه آخر این نرم افزار را از مسترلایسنس سفارش دهید.

 

 

در صورتی که این مقاله بهبود امنیت کد با SonarQube: راهی به سوی نرم‌افزارهای امن و قابل اعتماد برای شما مفید و آموزنده بود، پیشنهاد می‌شود برای اطلاع از سایر مقالات مستر لایسنس به صفحه وبلاگ مستر لایسنس مراجعه نمایید.

small_c_popup.png

استعلام قیمت

لطفا درخواست لایسنس مورد نیاز خود را با تکمیل فرم انجام دهید.

small_c_popup.png

مشاوره تخصصی

برای شروع امروز با یک متخصص صحبت کنید!