پیشگیری بابت ازدست دادن داده ها در فین تک

 

دنیای فین‌تک به لطف نوآوری‌های هیجان‌انگیز و پیشرفت‌های فناوری، با سرعت برق در حال حرکت است. اما این پیشرفت با یک جنبه منفی قابل توجه همراه است: تهدید فزاینده نقض داده ها. از آنجایی که شرکت‌های فین‌تک از داده‌ها برای ارائه تجربیات بهتر مشتری استفاده می‌کنند، نیاز به محافظت از آن داده‌ها کاملاً حیاتی می‌شود (و به طور فزاینده‌ای پیچیده می‌شود!).

در این مقاله، چالش‌هایی را که فین‌تک برای ایمن نگه‌داشتن داده‌ها با آن مواجه است و اقداماتی که شرکت‌ها برای حفاظت از اطلاعات مشتریان می‌توانند انجام دهند، بررسی خواهیم کرد.

 

خطرات از دست دادن داده ها در فین تک چیست و چگونه می توانید آنها را کاهش دهید؟

 

از آنجایی که پلتفرم‌های fintech SaaS حجم وسیعی از داده‌ها را برای بهبود تجربیات کاربر، سفارشی‌سازی برنامه‌هایشان و ارائه خدمات شخصی‌سازی شده برای مشتریان جمع‌آوری می‌کنند، خطر نقض داده‌ها در حال افزایش است. این به این دلیل است که سرویس‌های سفارشی‌تر به داده‌های بیشتری نیاز دارند و داده‌های بیشتر به معنای از دست دادن بیشتر است، که همچنین علاقه بیشتری را به مجرمان سایبری افزایش می‌دهد.

در این بخش به بررسی برخی از ریسک‌های اصلی مرتبط با از دست دادن داده‌ها در فین‌تک می‌پردازد و بینش‌هایی درباره استراتژی‌های موثر برای کاهش این خطرات ارائه می‌دهد. البته، به عنوان پایه، باید یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات جامع داشته باشید (برای راهنمایی به استاندارد بین المللی ISO 27001 مراجعه کنید). سپس، این خطرات را در نظر بگیرید:

 

 
 

۱– نقض داده ها

شرکت‌های فین‌تک در دریایی از داده‌های حساس مشتریان که جمع‌آوری و پردازش می‌کنند شنا می‌کنند و آنها را مانند آهن‌ربایی برای هکرها و سایر مجرمان سایبری می‌سازند. نقض احتمالی داده ها در یک شرکت فین تک فاجعه ای است که در انتظار وقوع است. به زیان مالی، شهرت در حال از بین رفتن و سردردهای قانونی فکر کنید.

به همین دلیل است که برای شرکت های فین تک بسیار حیاتی است که سپرهای امنیتی قوی قرار دهند.

 

کاهش:

– داده ها را رمزگذاری کنید و از شیوه های ذخیره سازی ایمن برای داده های حساس استفاده کنید.

– برای جلوگیری از آسیب‌پذیری، سیستم‌های امنیتی را به‌طور منظم به‌روزرسانی و وصله کنید.

– اجرای احراز هویت چند عاملی برای تقویت رویه های ورود.

– یک DLP قوی داشته باشید (ما تمایل داریم نسبت به Safetica ONE یا Safetica NXT تعصب داشته باشیم).

 

 

 

2- داده های شخصی سازی شده:

در دنیای فین‌تک امروزی، داده‌های شخصی‌سازی‌شده به یک موضوع بزرگ تبدیل شده‌اند (و بیایید صادق باشیم، این یک نوع ضروری است زیرا رقابت، درست است؟). شرکت‌ها تماماً در صدد هستند تا با سفارشی کردن خدمات خود، تجربه‌های درجه یک را به کاربران ارائه دهند. اما نکته اینجاست: زیاده‌روی در استفاده از داده‌های شخصی‌سازی‌شده می‌تواند برای حفظ حریم خصوصی داده‌ها یک تجارت پرخطر باشد. ذخیره اطلاعات بیش از حد و تکیه شدید به الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌تواند راه را به روی هکرها باز کند. یافتن آن نقطه شیرین بین شخصی سازی و حریم خصوصی داده ها، کلید حفظ اعتماد کاربر و حفاظت از اطلاعات حساس است. همه چیز در مورد به دست آوردن بهترین های هر دو جهان است.

 

کاهش:

– روش‌های نگهداری داده‌ها را در خط‌مشی امنیت داده‌های شرکت خود بگنجانید تا ذخیره‌سازی داده‌های شخصی را فراتر از دوره‌های ضروری محدود کنید.

– برای شناسایی و رسیدگی به خطرات احتمالی، ارزیابی‌های منظم تاثیر حریم خصوصی داده‌ها را انجام دهید.

– گزینه‌های انصراف واضح را برای کاربرانی که ترجیح می‌دهند داده‌های خاصی را برای شخصی‌سازی به اشتراک نگذارند، ارائه دهید.

 

 

 

 

3- چالش های استفاده خاص:

گاهی اوقات شرکت‌های فین‌تک وقتی می‌خواهند از داده‌های شخصی‌سازی‌شده برای اهدافی فراتر از برنامه اولیه استفاده کنند، در تنگنا قرار می‌گیرند. اما مسئله اینجاست: نگه داشتن داده ها برای مدت طولانی یا استفاده از آنها برای اهداف جایگزین نه تنها می تواند به طور جدی قوانین حفظ حریم خصوصی را به هم بزند، بلکه باعث می شود مشتریان احساس ناراحتی کنند. آنها باید بدانند که می توانند به شما اعتماد کنند تا از داده های آنها فقط برای آنچه در نظر گرفته شده است استفاده کنید.

برای مقابله با این موانع، کسب و کارها باید با باز بودن و صادق بودن با کاربران ابتکار عمل را به دست بگیرند. ارائه اخطارهای واضح و شفاف در مورد نحوه استفاده از داده های مشتریان و گرفتن رضایت صریح برای اهداف ثانویه می تواند اعتماد را جلب کرده و حفظ کند.

 

کاهش:

– یک خط مشی جامع استفاده از داده ایجاد کنید که اهداف مجاز برای داده های شخصی شده را مشخص کند.

– برای محدود کردن استفاده از داده ها به پرسنل و اهداف مجاز، کنترل های دسترسی به داده ها را اجرا کنید.

– به کاربران اجازه دهید به راحتی تنظیمات برگزیده داده خود را مدیریت کنند، از جمله انصراف از استفاده از داده های خاص.

 

 

 

 

4- به اشتراک گذاری داده ها:

به اشتراک گذاری داده ها یک روش معمول در دنیای تجاری پرشتاب، به ویژه در صنعت فین تک، برای دستیابی به کارایی بیشتر و ارائه تجربیات شخصی مشتری است. اما این عمل با خطرات ذاتی همراه است، زیرا به اشتراک گذاری داده ها با نهادهای شخص ثالث ممکن است اطلاعات حساس را در معرض نقض احتمالی قرار دهد.

شرکت‌های فین‌تک که به‌عنوان پردازشگر داده عمل می‌کنند باید امنیت داده‌ها را در اولویت قرار دهند و اطمینان حاصل کنند که اقدامات امنیتی کافی و ترتیبات قراردادی برای محافظت از داده‌های مشتریان در برابر دسترسی غیرمجاز و سوء استفاده وجود دارد.

 

کاهش:

– قبل از به اشتراک گذاشتن داده ها با آنها، اقدامات لازم را در مورد اقدامات امنیتی نهادهای شخص ثالث انجام دهید.

– توافقنامه های شفاف به اشتراک گذاری داده با مقررات ویژه برای حفاظت از داده ها ایجاد کنید.

– برای اطمینان از انطباق با استانداردهای امنیتی، به طور منظم رویه های مدیریت داده های شخص ثالث را نظارت و بازرسی کنید.

 

 

 

 

5- خطرات امنیت ابری:

شرکت‌های فین‌تک مانند گذشته از فناوری‌های بومی ابری استقبال می‌کنند و فرصت‌های جدیدی را برای نوآوری و رشد باز می‌کنند. شما نمی‌توانید جلوی پیشرفت را بگیرید، اما با آن خطرات مبتنی بر ابر نیز همراه است که باید مراقب آنها باشید.

سپردن داده‌های مالی حساس به ابر می‌تواند شرکت‌های فین‌تک را به دلیل اقدامات امنیتی ناکافی اجرا شده توسط ارائه‌دهنده ابر، کنترل‌های دسترسی ناکافی و منابع مشترک، مستعد نقض داده‌ها کند. به‌علاوه، خطر تهدیدات داخلی به‌خاطر اینکه کارمندان یا پیمانکاران داخلی با دسترسی به ابر ممکن است به‌طور تصادفی داده‌ها را نادرست مدیریت کنند یا در فعالیت‌های مخرب شرکت کنند، وجود دارد.

 

کاهش:

– رمزگذاری، رمزگذاری، رمزگذاری! رمزگذاری داده ها قبل از ذخیره آن ها در فضای ابری، یک لایه حفاظتی اضافی اضافه می کند.

– برای دسترسی به سیستم های ابری خود به احراز هویت چند عاملی نیاز دارید.

– ممیزی های امنیتی منظم مانند یک بررسی سلامت برای سیستم های ابری شما هستند. آنها به شناسایی آسیب‌پذیری‌ها و رفع آن‌ها قبل از تبدیل شدن به مشکل کمک می‌کنند.

– API ها مانند دروازه هایی به ابر هستند. آنها را قفل و ایمن نگه دارید تا از سر خوردن هر مزاحم یواشکی جلوگیری کنید.

 

توجه داشته باشید که برخی از اقدامات کاهشی که در بالا ذکر شد ممکن است نه تنها ایده خوبی باشد، بلکه برخی از آنها نیز طبق قوانین موجود امنیت داده در برخی کشورها اجباری هستند. در زیر به برخی از مقررات اشاره خواهیم کرد.

 

 

 

خطرات خطای انسانی و اهمیت آموزش کارکنان

در حالی که فن‌آوری‌های پیشرفته و پروتکل‌های امنیتی داده‌ها نقش مهمی در حفاظت از داده‌ها بازی می‌کنند، یک خطر در کمین وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود: خطر خطای انسانی. با وجود داشتن سیستم‌های فناوری اطلاعات قوی و نرم‌افزار DLP، شرکت‌های فین‌تک در صورتی که کارکنان آن‌ها برای مقابله با تهدیدات احتمالی سایبری به خوبی آگاه نباشند، آسیب‌پذیر خواهند بود. یک نادیده گرفتن یا اشتباه در سمت کارمند می تواند باعث ایجاد دردسر شدید امنیت سایبری برای هر شرکت فین تک شود.

بنابراین، برای مقابله با این چالش، شرکت‌های فین‌تک باید با آموزش‌های مناسب (و یادآوری‌های دوستانه فراوان) مطمئن شوند که کارمندان از امنیت داده‌ها آگاه هستند.

اول از همه، کارکنان باید آموزش ببینند تا تشخیص دهند که آیا چیزی اشتباه به نظر می رسد. جلسات آموزشی کارکنان باید موضوعاتی مانند آگاهی از فیشینگ، شیوه‌های مدیریت امن داده‌ها، مدیریت رمز عبور، و روش‌های گزارش‌دهی رویداد را پوشش دهد، که همگی در زمینه فین‌تک بسیار مرتبط هستند.

خط‌مشی‌های امنیتی ساده و به خوبی ابلاغ شده تضمین می‌کند که کارکنان فین‌تک مسئولیت‌های خود و عواقب بالقوه عدم انطباق را درک می‌کنند. پرورش فرهنگ یادگیری و بهبود مستمر در سراسر سازمان می تواند کارکنان را برای شناسایی و پاسخ سریع به تهدیدات احتمالی توانمند کند.

به یاد داشته باشید، امنیت سایبری یک رویداد یکباره نیست و یادگیری مستمر برای به روز نگه داشتن کارمندان فین تک در مورد تهدیدهای نوظهور و بهترین شیوه ها بسیار مهم است – مجرمان سایبری هر روز در حال یادگیری ترفندهای جدید هستند، بنابراین کارکنان شما باید در جریان باشند.

 

 

همسو کردن اهداف تجاری فین تک با مقررات امنیت داده ها

ماندن در سمت راست قانون کار کوچکی نیست. شرکت‌های فین‌تک اغلب خود را در حال عبور از هزارتوی مقررات خاص صنعت مالی می‌بینند. آنها باید نگاه خود را به کلمات اختصاری مانند DORA، GLBA، یا PCI DSS نگاه دارند و اطمینان حاصل کنند که استانداردهای سختگیرانه امنیت داده ها را برآورده می کنند.

اما این همه چیز نیست – فین‌تک همچنین باید با مقررات گسترده‌تری مانند GDPR اتحادیه اروپا، POPIA آفریقای جنوبی، یا مقررات دولتی اخیراً معرفی‌شده در ایالات متحده، مانند قانون حفظ حریم خصوصی کلرادو یا قانون حفظ حریم خصوصی داده‌های کانکتیکات، خوب بازی کند.

همگام شدن با آن بسیار است، اما همسویی اهداف تجاری فین تک با الزامات امنیتی در حال تحول نه تنها یک تعهد قانونی بلکه یک جنبه حیاتی برای جلب و حفظ اعتماد مشتریان است. 

اطمینان از انطباق با این مقررات می تواند چالش برانگیز باشد، به ویژه زمانی که موارد جدید ظاهر می شوند و موارد موجود به روز می شوند. اما در دنیا همیشه در حال تغییر امنیت داده ها اینگونه پیش می رود! شرکت ها باید فعال باشند و در مورد آخرین الزامات مطلع باشند، بنابراین آنها عقب نمانند.

الزامات نظارتی خاص بسته به حوزه قضایی که یک تجارت در آن فعالیت می کند متفاوت است. برخی از مقررات اجباری مکرر عبارتند از:

  1. رمزگذاری داده ها: بسیاری از قوانین حفاظت از داده ها، سازمان ها را ملزم به اجرای اقدامات رمزگذاری برای محافظت از اطلاعات حساس از دسترسی غیرمجاز می کنند.
  2. کنترل های دسترسی: مقررات اغلب استفاده از کنترل های دسترسی را برای محدود کردن دسترسی به داده های حساس فقط برای پرسنل مجاز الزامی می کند. همچنین بخوانید: رویکرد اعتماد صفر
  3. اعلان نقض داده ها: قوانین ممکن است از سازمان ها بخواهد که در صورت نقض داده ها به افراد آسیب دیده و مقامات نظارتی اطلاع دهند و محدودیت های زمانی برای سرعت این اطلاعیه ها در نظر بگیرند.
  4. مدیریت رضایت: برخی مقررات، مانند GDPR اتحادیه اروپا، سازمان‌ها را ملزم می‌کنند تا قبل از جمع‌آوری و پردازش داده‌های شخصی، رضایت صریح از افراد را دریافت کنند و معمولاً به افراد حقوق اضافی مانند لغو رضایت و انصراف می‌دهند.
  5. خط‌مشی‌های حفظ داده‌ها: مقررات ممکن است دستورالعمل‌های خاصی را برای مدت زمانی که سازمان‌ها می‌توانند داده‌های مشتری را حفظ کنند و زمان و نحوه حذف آن‌ها تعیین کند.

 

 

 

حفاظت از داده های فین تک با نرم افزار DLP Safetica

در فین تک، امنیت داده ها غیرقابل مذاکره است. با اطمینان می توان گفت که حفاظت از اطلاعات حساس نه تنها یک الزام قانونی بلکه یک الزام اخلاقی است. اتکای فزاینده صنعت فین‌تک به داده‌ها، اقدامات امنیتی قوی داده‌ها را به یک ضرورت مطلق برای صنعت پیشروی و در عین حال حفظ اعتماد کاربران تبدیل می‌کند.

نرم افزار قدرتمند پیشگیری از از دست دادن داده (DLP) Safetica یک سپر بی نظیر در برابر نقض داده ها، خطاهای انسانی و تهدیدات مبتنی بر ابر ارائه می دهد. مثلا:

– طبقه‌بندی داده‌ها: به راحتی داده‌های شخصی را در سازمان خود شناسایی و طبقه‌بندی کنید و از مدیریت و حفاظت مناسب اطمینان حاصل کنید.

– نظارت و حسابرسی داده ها: استفاده از داده ها را در زمان واقعی نظارت کنید، انتقال داده های حساس را پیگیری کنید، و گزارش های حسابرسی دقیق را برای گزارش انطباق و تجزیه و تحلیل ایجاد کنید.

– کنترل‌های دسترسی: کنترل‌های دسترسی را اجرا کنید تا اطمینان حاصل کنید که فقط پرسنل مجاز می‌توانند به داده‌های حساس دسترسی داشته باشند و خطر نقض داده‌ها را کاهش دهید.

– پاسخ به حادثه: نرم افزار Safetica شما را قادر می سازد به سرعت به نقض های احتمالی داده ها پاسخ دهید و به شما امکان می دهد حوادث را بررسی کنید، تأثیرات را کنترل کنید و خطرات را کاهش دهید.

ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا اهداف کسب‌وکار فین‌تک خود را با الزامات امنیتی در حال تحول هماهنگ کنید، و اطمینان حاصل کنیم که در سمت راست قانون باقی می‌مانید و تعهد خود را برای حفاظت از داده‌های مشتری حفظ می‌کنید.

در صورتی که این مقاله پیشگیری بابت ازدست دادن داده ها در فین تک، برای شما مفید و آموزنده بود، پیشنهاد می‌شود برای اطلاع از سایر مقالات مستر لایسنس به صفحه وبلاگ مستر لایسنس مراجعه نمایید.

small_c_popup.png

استعلام قیمت

لطفا درخواست لایسنس مورد نیاز خود را با تکمیل فرم انجام دهید.

small_c_popup.png

مشاوره تخصصی

برای شروع امروز با یک متخصص صحبت کنید!