DICOM و HL7

کسب پیروزی های سریع در فناوری اطلاعات پزشکی با DICOM و HL7

کسب پیروزی های سریع در فناوری اطلاعات پزشکی با DICOM و HL7

کسب پیروزی های سریع در فناوری اطلاعات پزشکی با DICOM و HL7

در تأسیسات مراقبت‌های بهداشتی، تیم‌های فناوری اطلاعات به طور فزاینده‌ای وظیفه دارند تا نظارت خود را فراتر از اجزای معمول شبکه – روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها و غیره- گسترش دهند تا دستگاه‌ها و سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی را با هم ترکیب کنند. چالش‌های زیادی برای این کار وجود دارد، و بنابراین برای آن تیم‌هایی که تازه شروع به کار کرده‌اند، همه چیز در مورد بردهای سریع است. استیو گاتمن، که چندین دهه در زمینه فناوری اطلاعات پزشکی کار می‌کند، توصیه‌هایی در مورد اینکه از کجا باید شروع کرد، دارد.

 

DICOM و HL7

در حالی که چندین استاندارد در صنعت فناوری پزشکی وجود دارد، دو مورد از بزرگترین آنها DICOM (تصویربرداری دیجیتال و ارتباطات در پزشکی) و HL7 (سطح سلامت 7) هستند. و دقیقاً این استانداردها است که تیم های فناوری اطلاعات می توانند برای کنترل سریع زیرساخت های خود از آنها استفاده کنند.

نظارت با DICOM

DICOM و HL7

تقریباً در هر روش (دستگاه تصویربرداری) در فناوری مراقبت های بهداشتی امروزه از DICOM استفاده می شود، حتی اگر هر سازنده چرخش خود را بر روی استاندارد قرار دهد (معمولاً از نظر برچسب های خاص DICOM). بنابراین، منطقی است که می توان از DICOM برای نظارت بر روش ها استفاده کرد، درست است؟

خوب، بله و نه. ممکن است، اما روش‌ها اغلب سیستم‌های بسته هستند، یا ابزارهای اختصاصی خود را برای نظارت بر آن‌ها دارند. این امر ترکیب دستگاه های تصویربرداری را در یک استراتژی نظارت کل نگر که شامل اجزای دیگری مانند شبکه و دستگاه های فناوری اطلاعات است، دشوار می کند. همانطور که استیو توضیح می دهد: “این روش ها معمولا جعبه های لینوکس، جعبه های سخت شده هستند و بسیاری از آنها قابل پینگ نیستند. آنها در شبکه هستند، ممکن است یک IP ثابت داشته باشند، اما یک پینگ شبکه سنتی ممکن است خاموش باشد.

 

 

با این حال، استیو معتقد است که نظارت با DICOM بیش از نظارت بر خود مدالیته است. «تصاویر باید در جایی ذخیره شوند. آنها باید مشاهده شوند. آنها باید بایگانی شوند. ممکن است بخواهید آنها را به یک برنامه هوش مصنوعی یا یک برنامه رندر سه بعدی بفرستید.

به گفته استیو، نتیجه نهایی این است: «هر برنامه‌ای که به DICOM گوش می‌دهد، می‌تواند و واقعاً باید نظارت شود. مطمئن شوید که همه چیز در حال شنیدن است. اطمینان حاصل کنید که انتقال ها اتفاق می افتد. و مهمتر از همه، مطمئن شوید که آنها با سرعت مورد انتظار اتفاق می افتند.

به عنوان مثال، استیو دستور C-ECHO را در DICOM ذکر می‌کند که می‌تواند برای بررسی دستگاه‌هایی که به پیام‌های DICOM گوش می‌دهند، استفاده شود.

مزیت دیگر نظارت با DICOM این است که تصویری از نقاط لمسی مختلف در زیرساخت دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال: انتقال تصاویر به برنامه های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل معمولا با DICOM انجام می شود. رندر سه بعدی هم همینطور. استیو اخیراً فهرستی از بیش از 20 نوع کاربرد مختلف در تصویربرداری پزشکی تهیه کرده است که به DICOM متکی هستند و این لیست در حال افزایش است. بنابراین DICOM می تواند در فرآیندهای نظارتی که شامل چندین برنامه و سیستم است، نقش داشته باشد.

 

HL7 برای نظارت بر سیستم های پزشکی

در بخش مدیریت، سیستم‌هایی برای بررسی بیماران، ارسال اطلاعات بیمار در اطراف بیمارستان و غیره وجود دارد. HL7 پروتکل رایجی است که برای ارتباط بین این سیستم ها استفاده می شود.

HL7 for monitoring medical systems

استیو مثالی از اهمیت مرکزی HL7 برای مدیریت ارائه می دهد: «بگذارید فرض کنیم پای خود را شکستید و به اتاق اورژانس رفتید. به میز پذیرش می روید، چک می کنید، و آنها اطلاعات جمعیتی شما را کلید می زنند. فرض کنید آنها تصمیم می گیرند که می خواهند چند کار آزمایشگاهی روی شما انجام شود، و شاید یک اشعه ایکس. پس از اینکه اطلاعات دموگرافیک شما در سیستم اطلاعات بیمارستان کلید زد، به یک سیستم آزمایشگاهی و به یک سیستم رادیولوژی فرستاده خواهد شد.

بنابراین حتی اگر هر بخش در یک بیمارستان سیستم های متفاوتی دارد، اطلاعات همچنان با استفاده از HL7 به عقب و جلو ارسال می شود. HL7 همچنین دارای این مزیت است که برای کدنویسی زبان ها و پایگاه های داده آگنوستیک است. همه اینها برای نظارت بر فرآیندهای بیمارستان دیجیتال مفید است.

 

 

 

 

استفاده از DICOM و HL7 برای بردهای سریع

برای استیو، نظارت بر فرآیندهای پیرامون تصویربرداری پزشکی جایی است که تیم‌های فناوری اطلاعات باید شروع کنند.

استیو می‌گوید: «شما واقعاً باید روی مناطقی تمرکز کنید که می‌توانید آنها را فتح کنید. و برای من، تصویربرداری پزشکی است. شما به چند برد سریع نیاز دارید، و پیروزی سریع با DICOM بدیهی است که روش های آن است. و سپس می توانید به همه برنامه های دیگر DICOM عمیق تر بروید. و در همان زمان، احتمالاً به دنبال نظارت بر سفارشات (تصویربرداری از بیمار) با HL7 می‌روم.»

وبلاگ مستر لایسنس

در صورتی که این مقاله کسب پیروزی های سریع در فناوری اطلاعات پزشکی با DICOM و HL7 برای شما مفید و آموزنده بود، پیشنهاد می‌شود برای اطلاع از سایر مقالات مستر لایسنس به صفحه وبلاگ مستر لایسنس مراجعه نمایید.

استعلام قیمت

لطفا درخواست لایسنس مورد نیاز خود را با تکمیل فرم انجام دهید.

مشاوره تخصصی

برای شروع امروز با یک متخصص صحبت کنید!